Articles bank

این وبلاگ در نظر دارد ضمن ایجاد بانک مقالات ، آثار علمی دانش پژوهان حوزه تخصصی حضرت قاسم بن الحسن(ع) را نیز به نمایش گذارد .

Articles bank

این وبلاگ در نظر دارد ضمن ایجاد بانک مقالات ، آثار علمی دانش پژوهان حوزه تخصصی حضرت قاسم بن الحسن(ع) را نیز به نمایش گذارد .

فیزیک و فلسفه

در سال های اخیر یافته های فیزیک جدید تاثیری ژرف در عقاید فلسفی مربوط به مسائل طبیعی داشته است. 

فیزیک و فلسفه 


 در سال های اخیر یافته های فیزیک جدید تاثیری ژرف در عقاید فلسفی مربوط به مسائل طبیعی داشته است. 

در سال های اخیر یافته های فیزیک جدید تاثیری ژرف در عقاید فلسفی مربوط به مسائل طبیعی داشته است.از زمان خلق فیزیک کلاسیک توسط نیوتن وهنگامیکه او اصل جاذبه عمومی وگرانش را مطرح کرد پرسشهایی در مورد علیت مطرح شد که اگر علت وزن،جاذبه است پس علت جاذبه چیست؟ درآن هنگام مکانیک نیوتن ونظریات ماکسول، جهان را همچون دستگاهی کامل وقاطع تشکیل داده بودکه طبق فرضیات آنهاهیچ شکی در آن راه پیدا نمی کرد ریاضیدانی چون لاپلاس توانست ادعا کند که، هرگاه مشخصات جهان دریک آن دراختیار یک ریاضیدان قرارگیرد او می تواند حالت جهان رادرلحظه بعد پیش بینی کندهمانطورکه می توان وضعیت دستگاه را پیش بینی نمود 
این واقعیت در پیش بینی، همان قبول اصل جبروانکار اصل اختیار است. وبیانگراینکه آدمی درجهان همچون جزئی ازیک دستگاه است که تمامی افعال ورفتار اوتعریف شده ومعین است.در نتیجه برای بسیاری از افراد تحصیلکرده این سوال پیش می آید که چه سود ازفکروتصمیم وعمل در جایی که قبلاً حساب شده ومعین شده است؟اختیار کجاست وخوب وبد چیست؟ آیا وجدان وگناه معنایی دارند؟ درآن زمان فیزیک کلاسیک عامه مردم رادرگیر خود کرده بودوبا توجه به آنکه برپایهٔ منطق ریاضی بنا شده بود به نوعی از طرزتفکرجبر،دفاع می رفع این مشکل در مورد آزار می گوید: اگر عالم فقط همین است که می بینیم دراین صورت بدیهی است که اراده نمی تواند آزاد باشد یعنی چیزی را که میبینیم شاید چیزی نباشد که درواقع هست.همان مثال مشهورغار افلاطون که کسانی که درزنجیر شده اند سایه ها را واقعیت می شمارند ونمی دانستند که سایه ها فقط سایه ای ازواقعیت هستند کانت بدین صورت عقیده خودرابیان می کندکه پدیده ها فقط نشانه ها ونمایشهایی ازحقیقت مطلق هستند نه خود حقیقت.مکانیک نیوتنی توسط فرمول های ریاضی پایه ریزی شده بود وظاهراً شکست ناپذیربه نظر می رسید.اما پس ازمدتی با ورود فیزیک جدید مشخص شد که نمی تواند همه پدیده هاراتوجیه کند.خاصیت دوگانه نورو آزمایشهایی که برای تعیین مسیرالکترون انجام می شد در فیزیک کلاسیک توجیه نمی شد. 
با بان اصل عدم قطعیت هایزنبرگ این سوال پیش آمد که اگر نمی توان مسیر ساده حرکت الکترون را پیش بینی کرد پس چگونه می توان وضعیت جهان را در آینده پیش بینی نمود! هر چند بعضی اصل عدم قطعیت را قبول ندارند و این رابه خاطر جهل دانش بشری می دانند . 
مسئله علیت که باورود فیزیک کلاسیک به صورت جبرواختیار در اذهان عامه مردم وارد شده بودرامی توان با بیان نظر بورن بدین صورت تصحیح کرد که قبول قانون علیت قبول جبر نیست بلکه انسان را به سمت کشف واقعیات وروابط میان فیزیکدانان می گویند توانسته اند با برخورد دادن هسته های اتم طلا حالت جدیدی از ماده پدید آورند که بسیار داغ و چگال است 
این برخوردهای شدید و پرانرژی باعث شکافته شدن هسته اتم می شود و بنیادی ترین ذره های سازنده اتم ها که کوارک و گلئون نام دارند آشکار می شوند. محققان آزمایشگاه ملی برکهاون آمریکا که این آزمایش ها را انجام داده اند می گویند این ذرات تقریباٌ به شکل مایع کامل رفتار می کنند. گمان می رود نتیجه اینگونه پژوهش ها به محققان کمک کند تا دریابند که وضعیت جهان دقیقاٌ یک هزارم پس ازانفجار بزرگ به چه صورتی بود.محققان می گویند که در این آزمایشها توانسته اندبه پلاسماکوآرگ-گلئون (QGP) دست یابند .گمان میرود پلاسمای کوآرگ-گلئون حالتی باشد که فقط یک میلیونیوم ثانیه پس از خلق جهان و پیش از تشکیل ماده ای که امروزه می شناسیم.وجود داشته است.محققان برای آنکه بتوانند چنین حالت بسیار داغ وبسیار چگالی را که در این آزمایشها وجود داشت به وجود آورند.یونهای طلا که سرعت آنها بسیار به سرعت نور نزدیک بود.به یکدیگر کوبیدند.اگر چه این برخوردها در مقیاس کوچکی روی می دهند . مقدار انرژی آزاد شده طی این فرایند کافی است که نوترون ها و پروتون ها را که سازنده های هسته اند. به ‌جوش آورند وباعث شوند که کوارک و گلئون ها که سازنده های نوترون ها و پروتون ها هستند برای لحظه های کوتاهی آزاد می شوند. هر چند که آزمایشگاه پژوهش های هسته ای اروپا در سال ۲۰۰۰ به نتایج مشابهی دست یافته بود . اما آزمایشگاه بروکهاون در این زمینه گامی دیگر به جلو برداشته است .

  
 

 



  نقل از ایران فیزیک 


  نظریه سی. پی. اچ.
نقل از سایت آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد